Motivarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar – implicații pentru managementul strategic al unităților de învățământ, autor Monica Răducan cercetează modul în care resursa umană angajată în unitățile de învățământ preuniversitar percepe și răspunde la preocupările organizațiilor școlare în ceea ce privește motivarea pentru cariera didactică, factorii care favorizează menținerea unui nivel optim al motivării și creșterea gradului de satisfacție profesională.
- Categoria: Management
- Autor: Monica Răducan
- Editura: Grapho Press
- Anul apariției: 2023
- ISBN: 9786068912622
- Format: 17×24
- Nr. pagini: 280
Caracteristici Motivarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar
- Lucrarea de față tratează aspecte semnificative privitoare la actualitatea opțiunii pentru motivarea personalului de predare, realizând un periplu educațional care aduce în atenție caracteristicile sistemului de învățământ preuniversitar, așa cum reies din întocmirea analizei SWOT aferente fiecărui sistem educațional inclus în eșantionul studiat.
- Din perspectivă pragmatică, studiul reprezintă o evaluare utilă atât cadrelor didactice și echipelor manageriale din școli, cât și partenerilor educaționali locali și naționali (reprezentanți ai comunității locale și ai UAT-urilor, părinții elevilor, diverse instituții de cultură, mass-media), precum și partenerilor europeni (unități de învățământ din mediul preuniversitar și universitar cu care sunt implementate și desfășurate proiecte educaționale transnaționale, cursuri de formare și mobilități în cadrul proiectelor Erasmus+).
- Scopul lucrării constă în cuantificarea în condițiile actuale a gradului de dependență a managementului resurselor umane din instituțiile de învățământ preuniversitar din cele șase state analizate, de factorii generatori de schimbări ale sistemului de învățământ, precum și identificarea oportunităților de creștere a nivelului a performanței în management pe baza factorilor motivaționali și a factorilor extrinseci procesului de învățământ, concomitent cu identificarea principalelor vulnerabilități sistemice ale managementului resurselor umane din educație.
Cartea cuprinde:
- Stadiul actual privind cercetarea în domeniul managementului strategic al unităților de învățământ preuniversitar
- Studiu comparativ privind politicile de management al resurselor umane la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din România și din alte state
- Analiza SWOT
- Politici educaționale: Direcții și priorități de dezvoltare pentru învățământul preuniversitar
- Managementul resurselor umane ale sistemului de învățământ preuniversitar
- Studiu privind eficiența managerială și elementele de motivare a cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar din România și din alte state europene
- Concluzii, contribuții personale, direcții viitoare de cercetare.
Lucrarea cu titlul „Motivarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar – implicații pentru managementul strategic al unităților de învățământ” este esențială atât din punct de vedere social, cât și din perspectiva sistemului de învățământ, ultimii ani fiind caracterizați de o schimbare de paradigmă educațională care influențează managementul resurselor umane din educație, atât prin obiectivele propuse în acord cu noile strategii, cât și prin schimbarea cerințelor la care resursa umană actuală angajată în sistemul de învățământ românesc trebuie să se raporteze.
Autoarea precizează faptul că, resursa umană reprezintă factorul de redare a noilor politici educaționale în practică, precum și promotorul unui proces de predare-învățare adaptat cerințelor pieței forței de muncă, corespunzător noilor realității sociale și economice, și orientat spre performanță. Ea subliniază că motivarea cadrelor didactice pentru susținerea acestui demers educațional permanent este elementul determinant, inepuizabil al unui învățământ performant.
Prof. univ. dr. Marian NĂSTASE, Academia de Studii Economice București
Lucrarea „Motivarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar – implicații pentru managementul strategic al unităților de învățământ„ are ca scop tratarea aspectelor referitoare la relația dintre motivare și managementul strategic din cadrul sistemului educațional românesc. Scopul lucrării a fost acela de a contura cele mai importante aspecte din sfera de concepte si elemente comportamentale legate de managementul resursei umane, prezentarea specificului procesului și mecanismelor motivării cadrelor didactice în contextul actual al sistemului educațional din România.
Lucrarea aduce în prim plan o problematică pe cât de veche, pe atât de actuală, și anume relația dintre motivarea cadrelor didactice și performanța în educație și analizează implicațiile pe care le au acestea asupra managementului strategic din sistemul de învățământ preuniversitar – motivarea deținând un rol determinat în stimularea implicării și determinării pentru organizarea și desfășurarea unui proces instructiv-educativ performant.
Prof. univ. dr. habil. Nicoleta CRISTACHE, Universitatea Dunărea de Jos din Galați
There are no reviews yet.